Laddar
Laddar

Travets nya snackis: Vagnen som inte passar in i regelboken

Den amerikanska sulkyn, mer känd som jänkarvagnen, har förändrat travsporten i grunden. Nu växer en ny vagntyp i popularitet – Finntack-vagnen. Den ger samma effekt som en jänkarvagn, men klassas inte som en. Vad betyder det för sporten – och framför allt för spelarna?

Av: Kristofer Axén,
Foto: TR BILD

Jänkarvagnens intåg

Jänkarvagnen slog igenom i början av 2010-talet, och då var det bara ett fåtal tränare och kuskar som använde den – däribland Stefan Melander, som var en av de flitigaste användarna. Många såg vilken positiv effekt det gav på hästarna och flera tränare hakade på att köpa in sulkyn som gav så tydlig effekt på vissa hästar. Länge pågick en debatt huruvida vagnen faktiskt hade någon effekt eller inte. Den skiljer ju sig en hel del från den vanliga sulkyn där det blir en helt annan hävstångseffekt med jänkarvagnen - de springer friare och vagnen går även rakare. En del har även uttalat sig om att den är skonsammare för hästar med knäproblem tack vare hävstångseffekten. Även många spelare såg den positiva effekten som det kunde ge på hästarna och många tränare hyllade den. Sedan fanns det tränare som stod på andra sidan - bland annat så uttalade sig Bo Falsig till Aftonbladet 2017 att jänkarvagnen är en bluff och att han hade sålt sin innan den tappar sitt värde.

Debatt och utveckling

Det är såklart att den inte passar alla hästar eller tränare, men att den kan ha stor effekt på vissa hästar går inte att förneka. Fråga bara B.B.S.Sugarlight som gick från att vara en vanlig häst till en elithäst genom att gå i jänkarvagn. Journalisterna hakade på och det blev mer eller mindre standard att fråga i tipsintervjuer vilken vagn hästen skulle gå med eftersom informationen inte fanns offentligt. Ändå fanns problemet att informationen inte nådde alla spelare, vilket vi på Spelvärde med tidigare kollegan Farnod Pirayehgar i spetsen stred länge för att få en förändring med ett mer rättvist informationsflöde. Tack och lov så blev det till slut verklighet och det blev krav från tränarna att anmäla vilken sulky som hästarna skulle gå med. I början kategoriserades vagnarna i tre olika typer - vanlig, hybrid och sulky där hybrid var någon slags mellanvariant. Det funkade inte klockrent och man valde senare att skrota hybridalternativet och bara använda vanlig vagn eller amerikansk sulky - som det är idag. Svensk travsport införde även ett förbud mot att använda jänkarvagn i voltstart av säkerhetsaspekt.

Nya utmaningar - Finntack-vagnen

Det har generellt fungerat bra, men nu har en ny typ av vagn blivit allt mer populär och känslan från flera spelare är att vi nu kastas tillbaka i tiden tio år vad gäller spelinformationen. Den så kallade ”Finntack-vagnen” - alltså Finntacks sulky med namnet ”Yankee” syns mer och mer flitigt på våra travbanor. Den ser ut som en jänkarvagn och vissa hästar får samma effekt som en jänkarvagn. MEN - den klassas inte som en jänkarvagn. I Frankrike har det alltid varit förbjudet med jänkarvagn, men den här typen av modell får användas där - vilket har lett till en ”jänkarvagns-boom” i landet. Travronden gjorde en enkät med flera kuskar och tränare om den nya vagnen och flera hyllade den positiva effekten som den ger. Toppkusken Eric Raffin drog det så långt att han inte vill köra i någon annan vagn än den.

Bild: TR BILD.

Vad säger regelverket?

Så vad definierar egentligen en jänkarvagn? Claes Broberg, Sportsamordnare på Svensk Travsport reder ut begreppen:

- Det finns tre saker som indikerar om det är en jänkarvagn. En amerikansk vagn ska fylla i samtliga kriterier för att räknas som en amerikansk vagn. Den ska vara helsvetsad, den ska vara smalare än 135 centimeter och den ska inte ha centrerad sits.

Det är alltså tydliga regler, men det är också regler som går att komma runt och det är precis det man har gjort med den nya Finntack-vagnen.

Claes fortsätter: - Finntacks vagn är inte helsvetsad utan den är ihopskruvad. Den är 132 centimeter i originalutförande, så den är tre centimeter smalare än vad en vanlig vagn får vara. Den har centrerad sits, så den uppfyller ett av tre kriteriet för att vara en amerikansk vagn. Men sedan är det så lurigt att den går att beställa fem centimeter bredare och då är det en helt vanlig vagn. Då uppfyller den ingen av kriterierna för att vara en amerikansk vagn. Så det som komplicerar det hela är att den går att beställa i olika mått.

Den uppfyller inte kriterierna för att vara en amerikansk sulky

Vad händer nu?

Jänkarvagn eller inte. Att den har samma eller väldigt snarlik effekt som en jänkarvagn är vår övertygelse. Vi ser flera gånger i veckan hur hästar förbättras i den vagnen. Vi har pratat med flera tränare som har lyft fram dess fördelar. Adrian Kolgjini sade för ett par veckor sedan till oss att han har beställt en och att den till och med är bättre än en jänkarvagn. Vi ser fler och fler använda sig av den och i ärlighetens namn - ingen skulle väl köpa in den här typen av vagnar om man inte tror att det ska göra hästarna bättre?

Claes igen: - Att spelarna upplever att den har effekt som en jänkarvagn är en sak, men den uppfyller inte kriterierna för att vara en amerikansk sulky. Vi har satt en gräns för de här kriterierna och när vi gjorde det så förstod ju vi att tillverkarna kommer lägga sig så nära den gränsen som möjligt - det hör ju till sakens natur. Det är där vi har hamnat! De har tillverkat en vagn som klassificeras som en vanlig vagn, men som uppfattas av spelare och i viss mån tränare som en jänkarvagn. Då är frågan - hur hanterar vi den frågan? Det är ganska komplext. Vi skulle kunna ändra kriterierna.

- Men då bygger de väl bara en ny vagn som är anpassad efter de nya kriterierna?

- Ja, det är mycket stor risk för det. Det är det ena. Det andra är att folk har ju köpt den där vagnen baserad på de kriterierna vi har, så vi kan inte bara ändra från ena veckan till den andra. Isåfall måste vi ha ganska lång framförhållning.

Så därför är det här väsentlig information

- Vi tittar ju på det här. Hur ska vi hantera det här? För vi upplever att det i första hand är en spelinformationsfråga och vi har även haft diskussioner med ATG för att se vad de får för inspel. Vi tittar på frågan, men den är väldigt komplex. Jag pratade med Johan Untersteiner i fredags och han sa att alla vagnar idag går att måttbeställas. Du kan beställa vilken vagn du vill med den exakta bredd du vill, vilket gör att du kan beställa en jänkarvagn som är lite bredare och då blir inte heller den en jänkarvagn. Så det är inte helt enkelt det här.

- Det är ju främst ur spelinformationssynpunkt som det här är intressant. Det blir lite tillbaka hur det var för några år sedan att några personer har information och inte alla.

- Jag tror också att det är en relativt liten grupp som håller fokus på detta, men den gruppen är också väldigt viktig ur flera perspektiv. Det är den gruppen som omsätter mer och är mer insatt. Men jag tror att ganska många inte bryr sig jättemycket om vagnar, men de som gör det är väldigt intresserade och tycker att det här är väldigt viktigt. Så därför är det här väsentlig information, men den är som sagt komplex. Det vi gör nu är att vi försöker titta på - vilka varianter finns det? Vad kan vi göra? Vad ska vi göra och vad borde vi göra? Det är det vi tittar på, men jag har inget bra svar på var vi kommer landa i dagsläget, avslutar Claes.

Bild: TR BILD.

Det är där vi är idag! Jänkarvagnen som inte är en jänkarvagn breder ut sig på våra travbanor och det är upp till var och en att ta reda på informationen - antingen genom att läsa intervjuer, få info på annat sätt eller att se i provstarten vilka hästar som ska gå i den här typen av vagn. När det tydligen dessutom går att måttbeställa vagnar och således få en exempelvis klassisk jänkavagnsmodell som UFO marginellt bredare än 135 centimeter och därmed ”förvandlas” till en vanlig vagn… Då finns det en rejäl lucka i det här systemet!

Ska hybridalternativet införas igen? Ska tränarna behöva ange exakt vilken modell av sulky hästen ska gå i? Bör reglerna för vad en jänkarvagn är skrotas helt och istället anges av någon sakkunnig? Det är komplext, men som det är nu - så kan vi inte ha det! Det är dags att sporten tar nästa steg för att möta den här utvecklingen – för spelarnas skull, men också för sportens trovärdighet.